fox glacier, pancake rocks, abel tasman - Reisverslag uit Sandy Bay, Australië van Lianne Former - WaarBenJij.nu fox glacier, pancake rocks, abel tasman - Reisverslag uit Sandy Bay, Australië van Lianne Former - WaarBenJij.nu

fox glacier, pancake rocks, abel tasman

Blijf op de hoogte en volg Lianne

06 November 2014 | Australië, Sandy Bay

Na twee regenachtige dagen hadden wij gelukkig een stralende dag om met de helikopter naar de gletsjer te gaan! Met drie lagen kleding, muts, bergschoenen en alle camera's stonden wij boven aan de gletsjer klaar. Eerst kregen we nog spikes voor onder onze schoenen, zodat we meer grip hadden op het ijs. De eerste stop was in een kleine afdaling van de gletsjer. De randen waren net iets hoger dan dat wij waren. Onze reisleider had een bijl mee om de weg te hakken door het ijs. Hij had al aangegeven dat je goed moet uitkijken waar je loopt. Tijdens de wandeling kwamen we langs een riviertje met helder water waar je uit kon drinken. Echt ijskoud water.

De tocht ging steeds dichterbij de top van de gletsjer. Bij de tweede stop gingen we zover naar beneden dat we onder het ijs liepen! Waaaaauuw dit was echt heel gaaf. Alles was wit en blauw. Je moest jezelf door het ijs heel wringen zo smal was het. Je benen stonden dwars tegen de muur en er liep een watertje onder je door waar je ook nog voor uit moest kijken. Heel spannend en echt onvergetelijk mooi!

Tijdens onze helihike hadden papa en mama besloten om toch een helikoptervlucht te gaan maken over de gletsjer. Ook zij vonden het geweldig!

Na de helihike reden we weer verder naar het noorden. Over de Haast pass kwamen we langs de pancake rocks. Deze rotsen staan in het water en met hoog water geeft dit een mooi effect! Ookwel blowholes genoemd.

Papa had dit keer een ecolodge gevonden voor de overnachting. De wc en douche waren buiten in een houten huisje. Als je naar de wc was geweest moest je een bekertje compost eroverheen gooien want doortrekken kon niet. Ook weer een nieuwe ervaring!

Gisteren kwamen we aan in het Abel Tasman park en verblijven we in een backpackers lodge.

Vanochtend vertrokken we met een watertaxi naar Anchorage in het Tasman park. We kwamen langs mooie plekjes met vogels en zeehondjes. De boot kon niet aanleggen bij een steiger dus we begonnen onze tocht met natte voeten. We kwamen aan op een prachtig geel strand met blauw helder water tussen de bergen. Echt zoals in de magazines zo mooi! We hebben gelopen en gelopen en uiteindelijk heeft onze wandeling 6 uur geduurd!

Sonny heeft weer voor een heerlijk avondmaal gezorgd die wij nu lekker gaan oppeuzelen!

• 07 November 2014 - 09:45

Henriëtte:

Wat een avontuur. Gelukkig geen aardverschuivingen en heelhuids onder de gletsjer vandaan.
    Genieten van de foto's en filmpje op FB en de apps. Foto's van onder de gletsjer moet je maar bij dit verhaal plaatsen. Zo mooi en onwerkelijk.
    Nog een paar dagen genieten en dan werken voor het volgend avontuur.

Groetjes van ons en knuffel van Chiara.

• 18 November 2014 - 19:17

Opa En Oma Joke En Isaac:

Wat een avonturen, en wat zullen je hebben genoten.
    Helaas pa en ma weer terug naar huis.
    Hier weer alles redelijk, oma was gevallen en blijkt na 6 weken haar bekken gebroken te hebben, met veel pijnstillers is dat weer aan gegroeid, maar doet nog veel pijn, maar gaat wel vooruit.
    Nu weer aan het werk voor het volgende avontuur, hoorde van Jet en Ger die hier vandaag waren, dat je weer ieder een goede baan hadden gelukkig. Bedankt voor de originele cadeaus, heel leuk.
    Zal ze veel gebruiken.
    Gr. Oma en Opa Joke en Isaac